1 КУРС

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

ГР. ТЕ  - 20 1|9

Прочитати п’єсу І. Карпенка-Карого « Мартин Боруля »

 

Заняття на тему: І. Карпенко-Карий. Комедія «Мартин Боруля». Прагнення стати дворянином як міф про краще життя. Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу Мартина Борулі

 

Мета: розкрити характер головного героя комедії «Мартин Боруля» І Карпенка-Карого , з’ясувати мотиви його поведінки, суть життєвих принципів; формувати  уміння ідейно-художнього аналізу драматичного твору; виховувати почуття власної гідності й самодостатності, повагу до людських чеснот незалежно від їхнього соціального статусу.

 

Епіграф : «Не дивись, хто вище і хто нижче, хто вид­ніше і знатніше, багатше і убогіше, але ди­вись на те, що з тобою споріднене...»
Григорій Сковорода

 

В п’єсі «Мартин Боруля» стикаються два світи: людських ілюзій і суворої реальності, тут почуття вимірюють майновими одиницями, а суспільну повагу - становою приналежністю, тут руйнуються амбіції і навіть саме життя цілої родини , здається , летить у прірву. Проте настає прозріння, раптове й несподіване, а за ним – відродження людської душі.

·         Пригадайте й назвіть жанри драматичних творів. До якого з жанрів ви б віднесли твір «Мартин Боруля»? Чому?

·         Проблемне запитання: Що є рушійною силою в житті людини? Що не дає їй зупинятися, а змушує досягати певних цілей? ( мрії, амбіції)

·         Який же він: смішний і наївний мрійник чи зарозумілий і жадібний хижак? Спробуймо це з’ясувати. Пропоную провести фейковий диктант. Фейк – це підробка, фальсифікація . Я вам пропоную твердження, а ви визначаєте, чи є воно правильним, чи фейковим. Якщо твердження правильне, пишете «так», якщо хибне – «фейк». Результати запишіть  і надішліть у VIBER

Фейковий диктант

1) Боруля мріяв про дворянство (так)

2) Боруля звелів Марисі називати його з матір’ю батьком і матір’ю (фейк)

3) Слова «Слухай старших, виписуй почерка, завчай бумаги напам’ять. Трись, трись меж людьми, і з тебе будуть люди!» - Боруля говорив синові (так)

4) Боруля погодився на сватання Марисі й Миколи (фейк)

5) Посварилися Боруля і його дружина Палажка через майбутніх кумів. (так)

6) Боруля отримав папери, що засвідчували його дворянське походження. (фейк)

7) Боруля був ледачим . (фейк)

8) Мартин бив своїх працівників. (фейк)

9) Боруля так і не усвідомив, що дворянство не головне в житті. (фейк)

10) Боруля спалив документи про дворянство. (так)

 

Проблеми, яких торкається видатний драматург є актуальними й сьогодні. Дехто й у наш час намагається видавати бажане за дійсне.

То хто ж він насправді - Мартин Боруля? ( наївний мрійник, який прагне кращого життя своїм дітям , але захоплюється нездоровими амбіціями й починає видавати бажане за дійсне. Колись працелюбний господар деградує й перетворюється на ледачого, зарозумілого й хвалькуватого пана, нехтуючи віковічними народними принципами моралі. Проте уявлення про дворянство виявилося хибним, бо йде «проти природи» й проти волі його ж дітей, навіть морально калічить їх.)

 

Теорія літератури

Жанри драматичних творів

·         Комедія — це драматичний твір, у якому відображається смішне і потворне в житті, висміюються негативні риси людей та соціальні вади.

·         Трагедія - драматичний твір, в основу якого покладено дуже гострий, непримиримий і життєво важливий для певної епохи конфлікт, що провадить до поразки, часто й загибелі героя.

·         Трагікомедія —вид драматичних творів, який має ознаки як трагедії, так і комедії .Трагікомічне світобачення, що лежить в основі трагікомедії, пов'язане з відчуттям відносності існуючих критеріїв життя, абсурдності буття, відмовою від моральних абсолютів, непевності в духовних цінностях. Трагікомедія характеризується насамперед тим, що водночас трагічно і комічно вияскравлює одні й ті самі явища, при цьому трагічне і комічне взаємно посилюються, а співчуття автора до одного персонажа суперечить співчуттю до іншого.

·         Драма – це один із 3 осн. родів літератури (крім епосу та лірики), в якому явища життя та характери героїв розкриваються не через авторську розповідь про них.

·         Фарс- комедія легкого, жартівливого змісту із зовнішніми комічними ефектами; вистава такої комедії на сцені. Беззмістовне, часто малопристойне комедійне видовисько, сценічний жарт.
- Мелодра́ма — 
драматичний твір, у якому діалоги та монологи дійових осіб супроводжувалися музикою 

·         Водевіль — невелика комедійна п'єса (переважно одноактна), якій притаманна проста композиція, динамічний сюжет, дотепність, у ній розмови героїв чергуються з піснями, танцями (наприклад, «Москаль-чарівник» І. Котляревського).

·         Інтермедія - коротка дія, вигадана або справжня, що розігрується між актами комедії і трагедії, складається із слів, предметів та осіб веселих, що освіжує увагу слухача, не належить до актів і сцен п’єси.

 

Цитатник

1. «Я – не бидло, і син мій –не теля!.. І щоб уродзонний шляхтич подарував якому-небудь приймаку Красовському свою обиду? Та скоріше у мене на лисині виросте таке волосся, як у їжака…»

2. «Тепер другий світ настав, треба чина, дворянства…»

3. «От сина опреділив у земський суд – самі всі іски поведем! Коли б ще дочку пристроїть за благородного чоловіка…Губернський секретар, ще й регістратор! Якраз для Марисі жених! »

4. «Кому до волів, кому до бумаг»(Мартин – Миколі).

5.«Ти, сину, не дружи з нерівнею, краще з вищими, ніж з нижчими… Трись, трись між людьми, і з тебе будуть люде!»

6. «Воно й самому трохи чудно: то, було, «Мартин, дядьку Мартине», а тепер – пан!..»

7. «Дочка моя дворянка, а твій син… ні дворянин, ні чиновник…, так не приходиться йти дворянці за хлібороба, я тепер на такій лінії…»(Мартин – Гервасію)

8. «Ти осліп від дворянства! І поки ту правду знайдеш, то все хазяйство профиськаєш і все-таки нічого не доб’єшся, і Красовський тебе випре звідсіля… Ми шляхтичі щабльові, що повипадали крізь щаблі своїх, невшитих лубками, возів і розгубились… Одно слово, голопуза шляхта! Нам дворянство так личить, як корові сідло»(Гервасій – Мартинові)

9. «Туди ж – у рідню лізе – умийся попереду!..»(про Гервасія)

10. «Не велиш ні мені, ні дочці робить, сам не робиш, понаймав наймитів, наймичок, хазяйство псується…»(Палажка – Мартинові)

11. «Дворянин – одно, хлоп – друге: сметана – одно, а кисле молоко – друге… Погнався за чорними бровами: брови злиняли, а гонору як не було, так і нема!... Розпитай про всі звичаї дворянські…»(Мартин –Палазі)

12. «А важко і в дворянстві жить: розходу, розходу, – самим робить якось не приходиться…»

13. «Заживу настоящим дворянином: собак розведу,буду на охоту їздить, у карти грать».

14. «От мука мені з цим каторжним Омельком. І вигнав би, жаль, – давно служить, і привик до нього…»

15. «От і благородна кума в пригоді стала. Кумів треба вибирать значних і благородних!»

16. «Чина, дворянство треба любить, а другої любові нема на світі!.. Ох, діти, як хочеться вас бачить хорошими людьми, щоб не черствий хліб їли…» (батько – дочці)

17. «Краще білий хліб, ніж чорний, краще пан, ніж хам. Як тяжко хлопом буть, усіх бояться, усіх лічить вищими од себе!»

18. «Горять червоно, як кров дворянська, горять! Нещасний хлоп Мартин Боруля!.. Тепер ти бидло! А Степан – теля! Рятуйте бумаги! Я сам поїду у дворянське собраніє, у сенат поїду… Згоріли… Тисяча рублів згоріла, половина хазяйства пропала, і все-таки – бидло!»

19. «Вчіть дітей своїх, щоб онуки мої були дворянами».

20. «Все згоріло, і мов моя стара душа на тім огні згоріла!.. Як мені легко робиться, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянськапопелом стала».

 

Домашнє завдання

1. Дати письмові відповіді на питання  фейкового диктанту за п’єсою « Мартин Боруля».

2.Дібрати народні прислів’я і приказки ( не менше 5), які б розкривали ідею твору.

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога